‘Binnen Cedrah kennen we het innovatieberaad, dat alle innovatie-initiatieven bespreekt en beoordeelt èn kennis en ervaring over innovaties deelt in de hele organisatie. Het innovatieberaad adviseert ook over de besteding van het innovatiebudget, waar potentieel succesvolle innovatie-initiatieven uit betaald kunnen worden’, legt Kees uit.
Hij is namens de afdeling kwaliteit en veiligheid ook accounthouder voor de Cedrah-locaties Beth-San in Moerkapelle en Nebo in Zwijndrecht. Vanuit die rol is hij ook nauw betrokken bij de innovatieprojecten in Midden-Holland. ‘Hierbij merk ik dat je goed de balans tussen lokaal en centraal moet bewaken. Cedrah heeft de kwaliteitsverpleegkundigen die op elke locatie werkzaam zijn de rol van innovatie-ambassadeur gegeven. Zij zorgen voor initiatie, implementatie en evaluatie van innovaties en delen hun kennis en ervaring via het innovatieberaad.’

Waarom willen we dit?

In de loop van de tijd heeft Kees een aantal belangrijke leermomenten gehad op het gebied van innoveren. ‘Je moet jezelf goed de vraag stellen welk probleem er is en welke oplossingen hiervoor zijn. Te vaak wordt een mooie innovatie als pilot in gebruik genomen, zonder vooraf de vraag te stellen: maar waarom willen we dit? Innoveren begint bij analyse van een behoefte en niet bij een apparaat van een leverancier. Te vaak heb ik gezien dat er andere oplossingen effectiever waren. Een innovatie vraagt meestal om een nieuwe werkwijze. Er is daarom veel meer nodig om een innovatie succesvol te maken. De innovatie-ambassadeurs op onze locaties staan midden in het werkveld en vervullen een cruciale rol in het goed laten landen van een innovatie.’

Meer efficiëntie en kwaliteit

Kees verwacht van innovaties in de eerste plaats dat ze bijdragen aan het overbruggen van de zorgkloof. ‘De zorgkloof komt door het stijgend aantal mensen met een zorgvraag als gevolg van de vergrijzing en het niet meegroeien van het aantal zorgverleners. Je hoopt daarom dat innovaties er toe leiden dat met het zelfde aantal zorgverleners meer zorgvragers geholpen kunnen worden. Veel innovaties ervoor zorgen dat zorgvragers langer zelfstandig of met behulp van het eigen netwerk hun zorgvraag kunnen beantwoorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de druppelbril, de medicijnautomaat en hulpmiddelen om zelfstandig steunkousen aan te trekken.

Daarnaast is het fijn als innovaties meer werkplezier opleveren doordat ze werkzaamheden vereenvoudigen. Spraak-gestuurde rapportage is hier een voorbeeld van.

Er zijn ook mooie innovaties die het bewaken en monitoren van zorgvragers op afstand mogelijk maken. Denk hierbij aan beeld-luisterverbinding, slimme 360o camera’s en slimme matrassen. Ik geloof vooral in de integratie van verschillende innovaties. Zo levert de combinatie van slimme camera’s en slimme matrassen niet alleen efficiëntie op voor de zorgmedewerkers, maar ook meer kwaliteit van zorg voor de cliënt. Belangrijk hierbij is wel steeds de goede afweging te maken tussen privacy van de cliënt en efficiëntie in het zorgproces.’

Kleine innovaties kunnen het verschil maken

Locatie Beth-San heeft de afgelopen jaren veel gedaan met kleine lokale innovaties. ‘Juist deze kleine innovaties dragen eraan bij dat ouderen langer zelfstandig kunnen functioneren. Extra inzet van fysiotherapie bij spierkrachtverlies kan nèt het verschil maken tussen in bed blijven liggen of toch nog enige mobiliteit van de cliënt. Een kleine procesinnovatie is: de tijd nemen voor een juiste afweging rond valpreventie, dit kan veel leed door vallen en extra zorg voorkomen.’

Een innovatie in Beth-San waar Kees echt enthousiast over is, is de Momo bedsense. ‘De informatie die deze slimme matras de zorgverleners geeft, is voor meerdere doelen bruikbaar. Zo herken je cliënten die weinig mobiel zijn. Deze cliënten probeer je meer te mobiliseren. Je kunt preventief de wondverpleegkundige bij deze cliënten betrekken, wat kan leiden tot minder doorligwonden. Ook herken je er onrustige cliënten mee. Je kunt de oorzaak van de onrust onderzoeken en daarvoor een oplossing zoeken. De slimme matras detecteert beweging en in combinatie met een slimme camera kan goed gemonitord worden of de cliënt in een valgevaarlijke situatie kan komen. Inmiddels worden de slimme matrassen op al onze locaties ingezet.’

Kees Stijnen, manager kwaliteit en veiligheid